Risicomanagement als zichtbare meerwaarde

Hoe je met adviezen en producten waarde toevoegt aan het bedrijfsmodel van de klant

Mijn vorige boek "Van commissie naar factuur?", dat ik vorig jaar samen met collega Ramon Wernsen uitbracht, was een onverwacht groot succes: meer dan 2.000 exemplaren verkocht en nog steeds krijg ik veel positieve reacties van makelaars en verzekeraars.

Toch is er (gelukkig) ook opbouwende kritiek. Zo vinden veel verzekeringsmakelaars terecht dat het boek nogal gericht is op financiële planning en levensverzekeringen. Terwijl de meeste van hen toch vooral bezig zijn met schadeverzekeringen. In mijn volgende boek, dat eind dit jaar uitkomt, ga ik dat 'rechtzetten' door de focus te leggen op risicomanagement. Ik ben een samenwerking aangegaan met Lizanne Vroom, dé specialist in Nederland op dit gebied. Samen schrijven we nu aan een praktisch programma en boek dat de Belgische verzekeringsmakelaar zal helpen om zijn meerwaarde rond schade- en risicoverzekeringen drastisch te verhogen. In dit artikel alvast een voorproefje op onze uitgangspunten. Reacties zijn welkom!

> Lees meer

De beleggingsillusie - wat de bank je niet vertelt over succesvol beleggen

Deze keer geen artikel met tips over klantgericht ondernemen of adviserend verkopen. Nee, deze keer gooi ik een steentje in een vijver. In de rimpelloze maar troebele vijver van de financiële sector. En dan vooral die van de banken en vermogensbeheerders. Aanleiding is het (her)lezen dit weekend van het vorig jaar verschenen boek van Marius Kerdel en Jolmer Schukken. De titel van het boek heb ik integraal overgenomen als titel van mijn artikel. En ik roep je met klem op om dat boek ook te lezen. Zeker als je als bemiddelaar klanten helpt met het beleggen van hun duur verdiende geld

> Lees meer

Maak jij van klanten ambassadeurs? Echt?

Wat is de gemakkelijkste, meest effectieve en allergoedkoopste manier om meer -en vooral betere- klanten te krijgen? Als ik deze vraag aan zaakvoerders stel tijdens mijn workshops, hoor ik steevast:
‘Mond-tot-mond reclame door onze klanten!’ En dat is natuurlijk het enige juiste antwoord. Maar als ik vervolgens vraag wat hun aanpak, hun systeem is en of hun medewerkers precies weten hoe zij dat proactief moeten aanpakken, dan blijft het meestal angstvallig stil.
 

> Lees meer

Succesvolle ondernemers en hun ‘WAAROM’!

Wat hebben succesvolle ondernemers gemeen? Ze beginnen altijd met hun ‘WAAROM’! Tijdens mijn masterclasses en begeleiding van verzekeringsondernemers presenteer ik steevast de ideeën en visie van Simon Sinek. Deze Amerikaan publiceerde in 2009 een prachtig boek (zie onder) waarin hij overtuigend aantoont dat mensen niet kopen WAT je doet (verzekeringen, kredieten, beleggingen) of HOE je het doet (onafhankelijk, deskundig, de goedkoopste, de beste service), maar WAAROM je het doet.

> Lees meer